
A Inhoudelijke doelstellingen
1 kwaliteit
1.1 diepgang en verdieping
De Bergruimte is een pand met een multifunctioneel karakter. Hoewel dat
aan de voorkant niet te zien is met haar sobere gevel. Achter deze gevel
schuilt een waar complex: twee grote zalen, een ruime kantine, een grote
kelder en de mogelijkheid tot een 7-10 interdisciplinaire ruimtes.
De gehele inrichting van het pand dateert uit eind jaren 70, vroege jaren
80 en is zodoende achterhaald maar straalt tevens een sfeer uit, die nog
niet 'bestemt' is.
Met ander woorden het pand is uitermate geschikt om een nieuwe hedendaagse
sobere sfeer te maken, die inge3vuld kan worden door het gebruik. Waarbij
het verleden al heeft aangetoond dat een sfeervol pand (architectonische
dominantie) niet direct leidt tot een vernieuwde cultuur of innovatieve
gedachten. Het lijkt eerder tegenovergesteld: een pand met weinig of geen
sfeerbepalende elementen vraagt om een dringendere creatieve roep.
De zeggingskracht van de Bergruimte ligt dan ook niet in de architectuur
van de buitenkant en vormgeving van het interieur, maar veel meer in de
configuratie van creatieve elementen die zich in het pand kunnen manifesteren.
1.2.Non-conformistisch en
confronterend
Met onder andere de Re>bound
programma's, die in de Bergruimte hebben plaatsgevonden. Vanaf het begin
duidelijk geweest dat de mogelijkheden van het pand, de culturele potentie,
het voornaamste element is. De programmering, van alle cultuur uitingen
bij elkaar, naast elkaar en met elkaar, was een nieuwe vorm van cultureel
programmeren in de stad (althans voor de laatste 5 jaar). Wat ook blijkt
uit de navolging die hier en daar ontstaan zijn. Waarbij gedeeltelijk
is aangetoond dat er een markt is voor dit soort avonden en dat iemand
zijn nek moet uitsteken (wat dus in de Bergruimte is gebeurd).
Of vanuit de Bergruime is georganiseerd (de Muzieklab avonden en het Lust
for Life festival in het TAC) door de Zesde Kolonne en United C. Deze
beide partijen hebben in het verleden al bewezen dat ze frisse, nieuwe,
onconventionele evenementen en programma's kunnen maken, plaatsen en verkopen.
1.3 kunsthistorisch oogpunt
De partijen die nu zitting
hebben in de Bergruimte zijn al een lange tijd actief in Eindhoven:
-Global Cultural Ambassy is een vernieuwde voortzetting van de horeca
onderneming LeBeat (op het Stratumseind) Waarbij LeBeat vooral een publieksfunctie
heeft gehad is het bij GCA op dit moment meer een achtergrond organisatie,
met publiek activiteiten nationaal en internationaal. Maar met een zelfde
opzet: om een podium te geven aan beginnende kunstenaars zoals in LeBeat
waar een hele dans/muziek cultuur in ontstaan. (Samplism, Red Zone, Jamacain
Jukebox, Boogie Knights)
- United C. is al sinds eind jaren '80 bezig met het maken van een dansmultimedia
totaal theater. Laat steeds jonge en nieuwe makers en uitvoerders in hun
producties toe. Zijn in Benelux een bescheiden maar zeer serieus begrip
en nemen nu ook meer activiteiten op zich door een festival te organiseren
(het enige onafhankelijke theater festival in Eindhoven) en jonge\beginnende
regisseurs de kans te geven.
-Zesde Kolonne heeft in de periferie van Europa een behoorlijke naam weten
op te bouwen met culturele programma's en uitwisselingen. Daarnaast heeft
de 20 jaar lang een begrip als Aktiviteitencentrum 2B weten te runnen.
Zonder structurele subsidie of ander overheid steun.
Alle drie de organisaties hebben
binnen Eindhoven een behoorlijke reputatie op het gebied van muziek, theater,
film en video, beeldende kunst en Internet design.
Zijn bekend met zowel oude technieken (zoals analoog geluid opnemen, echte
fotografie, super 8 en 16 MM, zeefdruk, toneel en dans) als de nieuwste
vormen van creëren (flash, DVD, Xhtml, Java, DV en HiDef).
En hebben een netwerk aan kunnen leggen in de afgelopen 20 jaar, dat zich
door heel Europa en Noord Amerika uitspreidt.
1.4 verhouding kwaliteit aanbod-publiekaantallen
De Bergruimte is een podium
voor een beperkt aantal mensen. Niet in het uitsluiten een creatieve of
een intellectueel publiek, maar in de omvang van het gebouw. Met een maximum
van 250 a 300 personen in de Bergruimte vol. Uitverkocht.
De Bergruimte zet haar zinnen dan ook niet op een massa cultuur. Ze zet
haar zinnen niet op het binnen halen van zo veel mogelijk publiek of om
het maken van zoveel mogelijk omzet.
De functie van de Bergruimte is die van een onderzoek podium, waar met
kwaliteit geëxperimenteerd kan worden. Waar het veld verkent kan
worden. Waar een cultuur kan groeien en uitbreiden.
In Eindhoven is een gebrek
aan podia waar vernieuwende activiteiten kunnen plaats vinden. Omdat deze
vernieuwende activiteiten bijna nooit kosten dekkend of financieel rendabel
zijn. Waarbij de grotere zalen zichzelf uitsluiten van kleinere niet-commerciële
producten. Een enkele keer springt er, als uitzondering op de regel, een
productie uit, die zowel een publiek trekt als een innovatief karakter
heeft. Maar voor het overgrote deel zijn zalen zoals de Schouwburg, Muziekcentrum,
Plaza Futura en de Effenaar helaas niet meer de plaatsen waar een vernieuwing
of een onderzoek kan plaats vinden. Hun opstart kosten en overhead zijn
voor de experimentele groepen vaak al voldoende om een productie te maken.
De functie van de Bergruimte ligt dan dus ook in het laten ontstaan en
rijpen van dit soort producties. Producties die nog te klein (pril/subtiel/onderzoeksfase)
zijn voor een Plaza Futura, Effenaar of Mu.Echter zij kunnen in de Bergruimte
groeien en klaargemaakt worden voor een groter publiek.
En voor een vernieuwende en experimentele productie/uitvoering is het
dan ook voldoende om een nieuwsgierig en leergierig publiek van 100/150
makers/programmeurs binnen te halen.
De verhouding van kwaliteit en publiek aantallen ligt bij de Bergruimte
dan ook heel reëel bij een gespecialiseerd geïnteresseerd kritisch
publiek, wat de weg egaliseert voor een groter publiek, op andere locaties
in de stad.
Zodoende kan de Bergruimte een duidelijke impuls zijn tot een versterking
van de creatieve sector, om als schakel station te dienen voor de verschillende
culturele organisaties
1.5 onderdeel/relatie basis
infrastructuur
De Kleine Berg is al jaren
aan het evolueren tot een gezellige horeca straat, met hier en daar een
boetiek en een kunstzinnige georiënteerde galerie. En waar nog steeds
gemotoriseerd verkeer daarheen mag gaan. Met de komst van een aantal nieuwe
restaurants in de straat, de toekomstige verandering van het voormalige
politiebureau (hoek Keizersgracht) is het bijna wenselijk om aan het andere
eind van de straat een culturele afsluiter te creëren. Om zo de Kleine
Berg mooi in te kapselen en om te toveren in een culinair culturele straat.
De Bergruimte kan naast een repetitieplek, produktiewerkplaats en makers
podium, ook een publieksfunctie voor overdag en in de vroege avond hebben.
Met het creëren van een 'niet commercieel' multimedia dag café
(is er is niet in Eindhoven!!!), kan een belangrijke culturele stroming
in Eindhoven, waar nu nog geen plaats en locatie voor zijn en waar wel
degelijk een markt voor is, gerealiseerd worden.
Met een belangrijke factor dat het de gemeente in principe geen extra
geld kost. Alleen het beschikbaar stellen van een gebouw.
Daarnaast is de Bergruimte uitermate geschikt om klein festival te herbergen
en te organiseren, waarbij zelfs te denken valt aan een klein buitenpodium
op de kop van de straat (hoek Grote Berg).
Bovendien is de Bergruimte de laatste culturele locatie aan die rand van
de binnenstad (op de Fabriek na, maar dat ligt wel erg ver buiten de stad)
en kan zodoende dienen in de cirkel van het TAC in het Westen en de Effenaar
in het oosten, samen met het theater Het Klein (denk aan festival), als
doorloop plek naar het Wilhelmina plein.
En voor 02.00 uur als opstart plek voor en 'nachtje uit' in de binnenstad.
1.6 oordeel deskundigheidsraad/adviescommissie
De Bergruimte zit aan de onderkant
van de midden sector.
Kan en zal als opstap dienen voor de kleine zaal van de Effenaar, middenzaal
van Plaza Futura, concertpodium in menig café etc.
Kan en moet dus programmeren met een risico (creatief) en vernieuwend
omdat het nieuwe, kleine, frisse en schijnbaar onbeduidende theatergroepen,
muzikale acts, beeldende kunstenaars naar Eindhoven halen of uit Eindhoven
op laten treden. (deels een functie zoals Pop Ei met de vrijdag avond
concerten, of Southern Shorts van de Plaza Futura). Het budget is veel
kleiner en via een uitgebalanceerde overhead (bewust lage huiskosten,
apparatuur op maat, per project huren) kan de organisatie veel flexibeler
handelen. En dus daarmee inspelen op de markt en haar aanbod.
In de Bergruime kan geëxperimenteerd worden met nieuwe vormen van
programmeren, nieuwe vormen van organisatie en verantwoordelijkheden.
En kan de Bergruimte dienen als een vrij en open podium voor de buurt
en de stad. Te denken valt aan inpassing in verschillende festivals in
de stad of al gesubsidieerde instellingen zoals het CKE, Van Abbemuseum,
Beeldenstorm of Daglicht.
Ook voor Brabantstad en de Randstad kan de Bergruimte van betekenis zijn.
Zo zijn er meerdere events waarbij de roep om programmering in Eindhoven
zeer zeker op prijs gesteld wordt.
Door de huidige kontakten in het landelijke netwerk (WORM-R'dam, L'Aventturra-Tilburg,
Pavlov-Groningen, Re/sort-Montevideo, Kraakgeluiden-A'dam, de Kikker-Utrecht,
Produktiehuis Brabant, Verkade fabriek, Club KOE-DenBosch) en internationale
adresbestanden (Luik, Aken, Koln, Antwerpen, Gent, Brussel, Berlin, Wenen,
etc.) kan een Bergruimte in Eindhoven uitgroeien naar een interessante
veelbetekende op marktcomforme wensen programmerende cultuur fabriek.

2 laboratoriumfunctie
De laboratorium functie van
een gebouw als de Bergruimte kan als volgt gestaafd worden:
De Bergruimte bevindt zich
midden in Kenniswijk. Heeft de mogelijkheid om een geluidsstudio in de
kelder te realiseren. Heeft de kennis voor super 8, 16 MM, digitale video,
analoge en digitale fotografie, webdesign, digitale werkplaats, dans en
choreografie deskundigheid, theatermakers, muzikanten en beeldende kunstenaars
nu al in huis.(zie organisaties onder punt 1.3).
Beschikt de Bergruimte over
twee ruime zalen waar theater, dans, muziek, decor, beeldende kunst en
pre-produkties met gemak gemaakt en gepresenteerd kunnen worden. De zalen
en andere ruimten kunnen onafhankelijk van elkaar opereren.
Beschikt de Bergruimte over
een 5 tal interdisciplinaire ruimtes op de eerste verdieping aan de Kleine
Berg zijde, waar kleine creatieve bedrijven, die een aanvulling zijn in
het huidige creatieve bestand, zich vestigen om zodoende een compleet
cultureel aanbod te waarborgen.
Bestaat de mogelijkheid om
aan de straat zijde een cultureel dagcafe te realiseren waardoor een publiek
bijna bij de maker op schoot zit. Of andersom de maker bij het publiek
aan tafel kan schuiven. Wat in praktische zin kan resulteren in een publieks
doorloop op de dinsdag middag om 14.00 uur. Of waar op de Internet computers
een creatief groepje zit te vergaderen over een 3-D animatie terwijl hun
buurman gewoon e-mail zit te checken.
Uit ervaring (20 jaar activiteitencentrum
2B) is gebleken dat een groep verschillende creatieve uitingen bij elkaar
bijna altijd leiden tot een nieuwe vorm van samenwerken, en zodoende de
mogelijkheid ontstaat, om tot een nieuwe vorm binnen het culturele spectrum
te komen.
Het is belangrijk om een sfeer
te creëren waar een bepaalde mate van vrijheid wordt genoten. Dat
kan bereikt worden door bijvoorbeeld lage onkosten voor het gebruik van
de ruimte, de vrijheid te geven van de werktijden (24/24 op 7), verschillende
vormen bij elkaar zetten (zo kan een schilder best een paar weken met
een muzikant dezelfde ruimte gebruiken), eigen verantwoordelijk geven
(sleutel/opruimen/koffie zetten e.d.) en de mogelijkheid creëren
om hun/het werk te exposeren/showtime te geven.
De Bergruimte kan een laboratorium
bij uitstek zijn. Mede omdat de logistiek van de ruimte/n elkaar beïnvloeden.
Mede omdat de locatie in de binnenstad ligt. Waarmee we willen zeggen
dat de voorwaarden voor een laboratorium zeer verschillende en erg ruim
zijn. Daarmee ook niet te vangen in een aantal regels of voorwaarden.
Het zijn dan ook de secondaire voorwaarden zoals cafés, supermarkten,
winkels, die een productieplaats interessant maken.
De Bergruimte is een top laboratorium,
op inderdaad, een top locatie. En waar dankzij anderhalf jaar intensief
programmeren (Re>bound) is uit gebleken dat de makers EN het publiek
er graag wil komen (ondanks de sfeerloze ruimte) en waar men graag op
hun bek wil gaan (makers) en verrast wil worden (publiek).
Tevens heeft de binnenstad
van Eindhoven een klein podium nodig, dat zich naast de bestaande podia
(Effenaar, Altstad, Bakkerij, Wilhelmina) zich kan bezig houden met programmering
van niches in de markt. Zo wordt er jaren geklaagd dat er geen podium
is voor Post-Rock. Improvisatie muziek en free-jazz moeten nu stede een
geschikte locatie zoeken. Na het verdwijnen van het Apollohuis is de nieuwe
muziek uit Eindhoven verdwenen. En kunnen glitsj en avantgarde labtop
herrie niet in Eindhoven optreden. Daar kan de Bergruimte met een bescheiden
podium in voorzien (ook omdat deze muziek soorten vanwege hun geringe
publieke belangstelling op de andere podia niet tot financiële haalbaarheid
komen)
Tenslotte kan de Bergruimte
overdag een broedplaats zijn voor theater en dans producties en in de
avond een zaal voor bandjes, geluidsexperimenten en uitvoeringen van theater
of dans. Door de twee zalen en een ruime kantine kan er parallel geprogrammeerd
worden. De praktijk heeft al uitgewezen dat er in twee zalen 4 tot 6 acts
per dag kunnen werken/uitvoeren. Dit dan nog naast de kantoorruimten en
kelder.

3 versterking levendige binnenstad
Er is een bakker naast de deur,
vier CD winkels in het blok, een gespecialiseerde fotozaak naast een pin
automaat. La Place en de Bommel, verse sju en het Smitje in de straat.
Echter in de avond is dit gedeelte van de Kleine Berg akelig stil en slechts
een doorgang, een uitval weg.
Door het actief gebruiken van Bergruime ontstaat een verlevendiging van
dit gedeelte van de binnenstad. Tevens vergroot dat de aantrekkings kracht
voor een publiek om deze straat lopend in te gaan en zodoende de verdere
binnenstad te verkennen.
In samenwerking met Berlage,
de Bommel en ander restaurants kan een culinair culturele passe-partout
ingesteld worden. Hiermee kun je voor het culturele gedeelte eerst culinair
bijtanken. Met de galeries en CD winkels kunnen kleine festival georganiseerd
worden. Wat te denken van de DVD-theek om premières van nieuwe
DVD's te laten plaats vinden in Bergruimte. Fotoshoots voor kappers (ook
voldoende aanwezig op de Bergen kunnen plaats vinden in de zaal van de
Bergruimte)
En na 02.00 uur zal het publiek zich een weg weten vinden naar de Stationskwartier,
Dommelstraat of Stratumseind.
Stel dat de straat autoluw
of vrij is ontstaat er een wandel winkel gebied dat in sfeer en bescheidenheid
perfect aansluit bij de grote projecten in de stad. In de weekenden kunnen
verschillende markten gehouden worden. Zeker een gezellige kwalitatieve
rommel- en antiek markt passen perferkt in deze setting.

4 versterking Designstad
De betekenis van de Bergruimte
voor de Designstad is dat de studenten van de Design academie naar de
publiek activiteiten in de Bergruimte komen en deel nemen aan de avond.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid
om de ruimte beschikbaar te stellen voor de 'Week van Design'. Door de
meerdere ruimten kan er naar wens geëxposeerd worden. Veel licht,
donker, wit of zwart, klein of groot.
Verder is al gezegd dat de
Bergruimte in de Kenniswijk ligt.
En dat de zalen de mogelijkheid bieden om televisie studio te kunnen fungeren.
Dat het lunch café een doorgeef luik kan zijn voor de in de Bergruimte
gemaakte internetradio.

B randvoorwaardelijke
doelstellingen
1 verbetering en handhaving
kwaliteit uitvoering
De Bergruimte kan als volgt
georganiseerd worden:
- een stichting of vereniging zorgt voor overkoepelende organisatie (contact
gemeente, subsidie aanvragen, onderhoud gebouw, onderhoud interieur, financiële
voorwaarden, verhuur agenda e.d.). 2 a 3 betaalde banen- diploma's/gespecialiseerd
- een dagelijkse beheerderfunctie is altijd aanwezig en controleer op
afspraken (huur, schoonmaken)- een aantal parttime banen diplomas/veelervaring/gespecialiseerd
- programmaatje wordt gedaan door een groep programmeurs (specialisten
op hun gebied) en zij verdelen de publiekstijd van de ruimtes (muziek.
theater, kunst, film etc.) iedereen vrijwillige basis, met mogelijkheid
tot beperkte vergoeding
- mogelijkheid tot huren van de ruimtes in verschillende dagdelen
- verhuur van het kantoor gedeelte
- verhuur van het multimedia dag café gedeelte aan particuliere
uitbater/zelf in eigen beheer)
Met een 24/24 op 7 dagen per
week kan een financieel haalbare positie bereikt worden.
Door met een vrijwillige programmering (onbetaald) te werken komen er
mensen die hart voor de zaak hebben en een zeker specialisme met zich
mee brengen. Er zijn dertig dagen in een maand en dus kunnen er dertig
programmeurs aan de slag. Verzekert van een grote variëteit en een
pre voor een laboratorium functie.
Tot deze stelling is gekomen nadat de ervaringen uit verschillende zalen,
popcentra, broedplaatsen en andere kunstencentra zijn bestudeerd. Slechts
een enkel centrum loopt financieel rendabel EN is er een avontuurlijke
programmering.
In deze tijd van culturele
bezuiniging en de uitholling van de welvaartsstaat is een beroep doen
op de vrijwillige bijdrage van organisatoren, artiesten en technici misschien
een zielige daad om het hoofd boven water te houden. Maar van de andere
kant, die veel interessanter is het op een dergelijk manier organiseren
en structureren van een centrum wel doorspekt van passie en gedrevenheid.
De drang en sleur van een vaste baan in de culturele sector is de doodsteek
voor een programmering. De balans van de financiële draagkracht naar
de accountant toe en creatieve verantwoording naar een publiek komen zelden
bij elkaar.

2 financiële gezonde
instelling
Sponsering met betrekking tot
uitvoering program is zeker mogelijk.
Vragen in basis geen subsidie
aan de overheid, alleen voor speciale programma's
Aanschaf van dure apparatuur
vermijden. Geluids en licht systemen huren. Aanschaf betekent onderhoud,
betekent personeel e.d.
Het pand is gemeentelijk bezit.
De beheerfunctie en invulling van het gebouw kan gebeuren op een particuliere
basis (denk aan verpachting van het pand). Waarbij de beheer functie verzorgd
wordt door de stichting of vereniging, die de Bergruimte zal gaan beheren.
Daarbij kan een termijn afgesproken worden (3 tot 5 jaar). En waarbij
gesproken kan worden over vervolg termijnen.

3 markt
Positief
En sommige organisaties zullen dit zeker als concurrentie vervalsend bestempelen
met de argumentatie mbt. vrijwillig, lage overhead, gratis of goedkoop
pand.
Maar als een centrum als de Effenaar of straks de nieuwe Plaza Futura
en met het oog op Strijp S een levendige culturele functie willen hebben
te vervullen zijn centra als TAC, het Stroomhuis en de Bergruimte een
essentieel onderdeel van de culturele ladder. Uit ervaring hebben we gezien
dat tijdens de Effenaar/Aktiviteitencentrum 2B periode beide centra er
wel bij vaarden. Zowel de Effenaar, omdat zij de experimenten van 2B kon
overnemen, als 2B omdat zij kon ageren tegen een 'commercieel' poppodium.
Deze culturele concurrentie zorgen voor avontuurlijke programma's en een
levendig klimaat.
De Bergruimte afzetten tegen
het TAC of een Stroomhuis, of zelfs de Fabriek is een interessant terrein
voor de creatieve enthousiasteling. Ieder centrum heeft zijn eigen dynamiek
en zodoende haar eigen creatieve spin-off. Vaak is het nu al voorgekomen
dat kunstenaars en groepen van Bergruimte naar het TAC zijn gegaan. Of
van het TAC naar de Fabriek.
Het gaat dan niet alleen om locatie of tijd, maar ook over sfeer en netwerk.
Over doorkunnen groeien en de mogelijkheid van ontplooiing.
Entree laag houden en een scherpe
prijs voor drank, gebruik ruimten, extern programmeren.
De cultureel economische spin-off
voor de stad Eindhoven in van grote waarde en kan op jaar basis rekenen
op een aardig bedrag uitkomen.
We hebben het dan alleen nog maar over het parkeergeld wat geïnd
wordt, om bij de Bergruimte te kunnen parkeren.

4 flexibiliteit mbt financiële
middelen
In dit stadium en in deze tekst
lijkt het ons niet gepast om over financiële flexibiliteit te praten
of te schrijven.
Dit wordt pas zinvol als er een duidelijke toekomst voor geschoteld kan
worden.
Met andere woorden: als de gemeente in principe ja zegt op deze tekst
en plannen kan worden gedacht in financiële verwezenlijking.
Pas dan als de Bergruimte ka blijven dus.

5 efficiency
5.1 functies binnen instelling
Door de mogelijkheid van verhuur/gebruik
kunnen andere instellingen in Eindhoven gebruik maken van de ruimte (wat
nu ook al gebeurt). Door daar een presentatie aan te koppelen kan een
dit als een tegenprestatie gezien worden. Dit is productief voor het creatieve
klimaat.
5,2 samenwerking
Plaatselijk: TAC, Gaslab, Fabriek,
Overslag, AE-lot, Carte Blanche, Alice, Strijp S, Area 51, Osmose, Mosiac
Viviant
Interlokaal: boa. Ruimte X - Tilburg, Cacaofabriek - Helmond, Club KOE
- Verkadefabriek - Den Bosch,
ID FX - Breda
Provinciaal: Productiehuis Brabant, Vereniging Brabantse Filmtheaters
Nationaal: Worm - Rotterdam, Montevideo - Amsterdam, Dziga - Nijmegen,
Pavlov - Groningen
Internationaal: Need Compagnie, Berlin Vzw, Cactus - België, Messing
Network Oostenrijk, New Faces - Minsk, Labin Art Express - Kroatië,
....- Servië, Artemide - Italië, ....- Portugal

6 cultuur educatie
Bestaat altijd de mogelijkheid
om de ruimte voor educatie in te richten (zowel tijdelijk, parttime als
permanent), in oktober 2004 wordt er meegewerkt aan het CKV programma.
7 pluriformiteit
Dat is het toverwoord voor
de huidige samenleving. En de Bergruimte zal daar zeker geen nee op zeggen.
Met een Turks café als buren. Tegenover zit een Japans afhaal/restaurant.
Verder een Chinese winkel en een Thais restaurant. Plus nog veel meer.
De cultuur van de Bergruimte kan als wit bestempeld worden. Helaas is
het moeilijk om de verschillende culturen die in Eindhoven rond dwalen
bij de Bergruimte naar binnen te halen. Let wel op dat we spreken over
het verleden, de afgelopen jaren. Acteurs en dansers uit Europa en de
wereld zijn er voldoende geweest. Om te repeteren en voor te bereiden.
. Op dat moment zijn we vergeten dat dat midden in de binnenstad tot een
voorstelling is verworden.
Voor het publiek wat in de Bergruimte kan komen behoort zeker heel de
wereld. Zo ook de kunst die te zien is en gemaakt gaat worden.
Daarnaast kunnen ook kinderen en ouderen gebruik maken van de ze ruimte
(mits de ideeën passen in de doelstellingen) Wij zijn dus geen zalen
verhuur bedrijf voor de kaartende medemens. Maar voor lezingen, vingerverf
middagen en bijeenkomsten van culturele georiënteerde activiteiten
is zeer zeker plaats.

8 rol gemeente
De rol van de gemeente is gering.
Wat betreft de basis voorwaarden,
het pand, bestaan de volgende mogelijkheden:
- geef het om 'niet' aan de huidige gebruikers, stel een contract op en
profileer je ermee als gemeente
- verhuur aan de stichting/vereniging Bergruimte
- verkoop het voor een gunstige prijs (cultureel acceptabel) en stel een
contract op over de culturele verantwoordelijkheid van de koper.
Als er niet aan verkoop/koop
wordt gedacht kan de rol van de gemeente duidelijk worden in een meerjarige
evaluatie, waarbij een toetsing plaats vindt.
Ook bij verkoop kan de gemeente een belangrijke rol spelen. Zij kan het
pand tegen een symbolisch bedrag overdragen aan de op te richten stichting
of vereniging. Bij deze overdracht kan zij eisen dat de invulling van
het pand cultureel moet zijn. Dat speculatie en ander gewin verboden is.
En meer van dat soort zaken.
Tevens kan zij eisen als het project mislukt, dat het pand weer onder
B&W valt, om zodoende een nieuwe bestemming, of een heroverweging
van het gebruik te overwegen.

De culturele invulling
van de Bergruimte getoetst aan de criteria volgens de nieuwe cultuurnota
van de Gemeente Eindhoven.
|