|
De Zesde Kolonne
is als produktie-organisatie actief sinds 1984.
De stichting is opgestart om produkten van audio-visuele aard,
in eigen beheer te ondersteunen, produceren, realiseren en/of
onder aandacht van een publiek te brengen.
|
|
Hieronder,
helaas onvolledige, informatie over de periode 1984
- 1994
|
|
In de aanvangscluster
waren bands als VovoKai, Zwoek, MTVS, Afflict actief, schilders
E. de Smet en Frank Teeuwes, beeld registratie van Luk Sponselee,
Yvette Bolger en geluidsregistratie door Kees de Groot en Pidah.
|
|
Op
kleine schaal werden cassettes met voornamelijk home-tape
muziek en geluid gerealiseerd. In een live situatie kwamen de
verschillende disciplines bij elkaar en verschillende performances
werden aaneengeregen tot een avondvullende presentatie.
|
|
Een van
de inmiddels verdwenen overblijfselen van zo'n manifestatie
was het enorme betonnen tandwiel bij V2 in 's-Hertogenbosch.
Kijk
hier naar een registratie van 6e Kolonne performance
op 17 april 1985 in Club Moral te Antwerpen.
|
|
Vanuit
het home-taping is de behoefte ontstaan om op een grotere lokatie
en in betere omstandigheden te kunnen repeteren / spelen, opnemen
en uitvoeringen te kunnen geven...
|
|
Vanaf 1985
is de Zesde Kolonne gevestigd in
aktivitetiencentrum 2B te Eindhoven.
Samen
met 2B heeft de Zesde Kolonne dit centrum mede vormgegeven door
creatieve uitvoeringen van personen en groepen uit de Zesde
Kolonne, organiseren van concerten, tentoonstellingen en het
creeren van werksituaties voor derden.
|
|
|
|
Een
volgende stap, naast het organiseren en produceren van tournees
en projecten, was het realiseren van een repetitieruimte annex
geluidsstudio.
Deels
om het gebouw een bredere invulling te kunnen geven, en deels
uit de behoefte om geluidsopnames te kunnen maken.
In
de loop der jaren heeft een vaste groep van muzikanten en
geluidsmakers van deze ruimte gebruik gemaakt.
|
|
Gebruikers
waren en zijn
|
The
Rose Frustrates
|
35007
- 69 Charger
|
The Super Dispencers
|
Spades - Shearer - 7 Zuma 7
|
Suimasen
- Turbine
|
Zombies
Under Stress
|
Hard Headed Soul
|
Steve
Hubback
|
|
Om
een zo groot mogelijke controle op het eind produkt te blijven
behouden, is een 7 persoons bestel bus in het bestand van de stichting
opgenomen. Op deze manier is het mogelijk om met een grotere zelfstandigheid
te kunnen opereren en op een low-budget manier projecten te realiseren.
De opkomst
van video en beeldmanipulatie heeft er voor gezorgd, dat een
compacte vhs-off- line studio het gat in de audio-visuele divisie
gedicht heeft. Deze no-budget studio voorziet in de behoefte,
die er is ontstaan om audio-visuele kunstenaars en video/filmers
om hun werk ten uitvoer te kunnen brengen.
|
|
|
De
organisatie heeft een groei doorgemaakt, waardoor er nu op
internationaal niveau geopereerd kan worden. Niet alleen Europese
tournees en projecten van zowel beeld als geluid zijn gerealiseerd,
maar ook uitwisselingen met verschillende gelijksoortige organisaties.
De meest geslaagde uitwisseling is die met de stad Ljubljiana,
in Slovenie.Op
dit moment wordt hard gewerkt aan het vervolg op de tweede
uitwisseling met Minsk in Belarus (Wit Rusland).
|
Deze
expansie in organiseren heeft ook een grotere diversiteit met
zich mee gebracht. Wat in eerste instantie alleen op magneetband,
stencil of vinyl uitkwam is nu uitgegroeid tot cd, 16 mm of
in boekvorm.
|
| Daarbij
moet echter wel opgemerkt worden dat kleine oplagen in de vorm
van cassettes, t-shirt en drukwerk nog steeds tot de dagelijkse
gang van zaken behoren. |
|
De
kracht van de Zesde Kolonne ligt in het kunnen improviseren
en reageren op kleine en grotere originele projecten.
|
Het
doel is altijd geweest om deze onder de aandacht van een publiek
te brengen zonder daarbij gehinderd te worden door een vaste
lijn of een speciaal type produkt.
|
|
|
In
het geval van de Kolonne gaat het om de verschillende samenwerking
verbanden en de kruisbestuiving, die daardoor ontstaan.
|
Dit
geeft weer een impuls om andere cultuur verschijnselen teonderzoeken.
Zo wordt de opname/repetitie ruimte zowel door house- als heavy-grunge-metal
bands benut.
|
|
| Audio-visuele
presentatie voor een culturele genootschap of een culturele uitwisselinng
worden met het zelfde gemak gerealiseerd. |
Door
deze verscheidenheid is de Zesde Kolonne uitgegroeid naar een
actieve flexibele organisatie, die op het scheidingsgebied van
sub-cultuur/underground en de gevestigde culturele orde haar
plaats heeft verworven.
|
|
|
|
Voor
meer achtergrond informatie over de
periode 1984 - 2000
|
|
|